CESTA ĆAJE

Vítejte ve vaší čajovně a obchodu čajem

i vy si můžete dopřát nejvyšší kvalitu

Kde nás najdete

MMB/0241288/2010

e-mail: cestacaje@seznam.cz

8000 km za čajem a Čínou

V dubnu 2010 jsme podnikli 8000 km dlouhou cestu za čajem do Číny. Chtěl bych Vás seznámit alespoň s některými zážitky z naší cesty.

V Pekingu jsme absolvovali týdenní intenzivní kurs v čínské čajové škole, kde jsme načerpali mnoho pravdivých informací o čaji a čajové kultuře. Po závěrečném složení zkoušek jsme získali certifikát čajového mistrovství pátého stupně. Zkoušky se skládaly z části teoretické a z praktického provedení ceremoniálního čínského čajového obřadu.

V Pekingu jsme navštívili kromě věhlasných památek i několik čajoven. Nejznámější a pravděpodobně i nejslavnější je čajovna Lao She, kde se nám po celý čas věnovala absolventka čajové školy. Krásnými ladnými pohyby rukou a se zručností nám předvedla úchvatný čajový obřad. Čaj je v čínských čajovnách drahý. Například kvalitní oolong Tie Guan Yin, který nám čajovnice připravila, stál v přepočtu na 1680 Kč a každá započatá hodina pobytu v salonku pro zavřenou společnost stála 300 Kč.

Druhý den jsme navštívili velmi luxusní a zcela novou čajovnu Lu Yu Xuan. Na vybudování této čajovny padly nemalé finanční prostředky. Ve středu čtvercové budovy je vytvořena napodobenina buddhistické svatyně a po obvodu jsou salonky, velmi luxusně zařízené. Podávaná jídla a sladkosti byly přísně vegetariánské, v neuvěřitelných kombinacích ale moc moc dobrých. Zde nám také čajovnice připravovala několik druhů čajů, ale zážitek již nebyl tak intenzivní ani po stránce chuti, ani co do provedení obřadu. Rušivě také působil mikroport nebo mikrofonek, (kdo se v tom má vyznat), který měla dívka připevněn na blůzce a během přípravy čaje odpovídala na dotazy kolegyň. Do třetice jsme navštívili rodinnou čajovnu na břehu jezera - čajovnu Cha Jia Fu. Atmosféra zde byla zcela odlišná od předchozích, cítili jsme zde „ čajového ducha“. Paní majitelka byla velmi příjemná starší dáma, která mluvila dobře anglicky, a tak jsme samozřejmě vyzvídali. Zajímalo nás, kromě jiného, kolik například platí za pronájem budovy na břehu rekreačního jezera uprostřed Pekingu. Částka 100.000,- Kč za měsíc nás posadila do židlí.

Po týdenním pobytu v Pekingu naše cesta zamířila na jih, do 2500 km vzdálené provincie Fujian s věhlasnými horami Wu-yi. Cesta lehátkovým vlakem byla velmi příjemná a po 18 hodinách cesty jsme se vyhrnuli na nádraží města Wu-yi shan. Přivítala nás vlhká tropická vegetace, teplota okolo 20°C, déšť a průvodce. Ubytovali jsme se v hotelu Wu-yi shan. Bylo vidět, že jsme opravdu v čajovém ráji, protože součástí hotelového pokoje byl stolek na gong-fu cha s vybavením. K snídaní se podávala Tie Guan Yin nebo Da Hong Pao.Velké množství obchodů s čajem a čajovým příslušenstvím lemovalo ulice a uličky města. Obchůdky byly otevřeny od 10 hodin ráno až do odchodu posledního hosta. Večer se v nich scházeli lidé, kde u velkých čajových moří popíjeli čaj až do pozdních hodin. Nabízené zboží v těchto obchodech bylo určeno především pro neznalé turisty – krásné balení ukrývalo ne příliš kvalitní čaje. Ale tak je to ve všech turistických centrech. (Jen tak na okraj, Hory Wu-yi navštíví ročně asi 5 milionů turistů). Pokud chcete přivézt z Číny opravdu dobrý čaj, musíte vědět, na koho a kam se obrátit a jsem si jistý, že mnohdy nakoupíte kvalitnější čaj u nás v Čechách. Navštívili jsme i místní divadlo v přírodním amfiteátru. Na repertoáru měli (jak jinak) hru o legendě mezi čaji o věhlasném Da Hong Pau. Byl to neskutečný zážitek, viděli jsme vše, co může čínské divadlo nabídnout – barevnost, pompéznost, perfektní sehranost asi cca 200 herců, artistické výkony, barevné efekty, úchvatně nasvícené přírodní scenérie, a to vše podtrženo tou správnou čínskou hudbou a shora kropeno vydatným deštěm. Místní průvodce nás také zavedl do údolí mezi kopečky, kde byla jakási botanická zahrada čajovníků, a kde na konci údolí bylo k vidění a hlavně k fotografování šest keřů 360 let starých původních čajovníků nejslavnějšího čaje Číny DA HONG PAO. Tyto čajovníky slouží jako mateční rostliny pro zakládání nových čajových plantáží tohoto čaje. Jsou chráněny ozbrojenou ostrahou po 24 hodin a pojištěny jsou na 100 mil.yuanů.V čajovničce uprostřed hor jsme si dali čaj. Šikovná slečna nám připravila Da Hong Pao a k tomu jsme dostali vařená vejce – v čem jiném než v Da Hong Pau.

Druhý den jsme navštívili továrnu na zpracování útesových oolongů, kterou vlastní 80letý čajový mistr. Byli jsme jeho osobními hosty a ochutnali jsme nespočetné množství vysoce kvalitních útesových oolongů. Známých druhů útesových oolongů je kolem 62 druhů. V jeho velké zahradě byly všechny tyto čaje zastoupeny a my jsme měli možnost porovnat list a barvu jednotlivých kultivarů těchto proslulých čajů.

Mlžné hory Wu-yi nás vnitřně velice oslovily. Zůstaly uložené hluboko v našich srdcích.Ještě jsme si dopřáli tradiční čínskou masáž a pak jsme se přesunuli do hlavního města Fujianu, do města Fuzhou, odkud jsme se letecky přemístili o dalších 2500 km na severozápad do města Cheng-du v provincii Sichuan.

Po návštěvě zdejšího divadla, kde jsme shlédli místní folklór, jsme se přesunuli do Leshanu, do místa, kde je možné vidět největší sochu sedícího Buddhy na světě. Je vytesaný do skály nad řekou a je vysoký cca 72 m. Byl to impozantní zážitek stát u jeho nohou (obzvláště, když jsme na tuto chvíli čekali ve frontě hodinu a půl spolu s polovinou Číny). Za odměnu jsme byli naplněni hlubokým klidem.

Po návštěvě Leshanu jsme vyrazili do dalších proslulých čínských hor – do hor E-mei. Zde po návštěvě plantáží a ochutnávce místního čaje jsme navštívili buddhistické centrum hluboko v horách.

Další den jsme vyjeli do hor méně známých, avšak s čajem výtečným, do hor Meng Ding.Na místních plantážích hnojených opravdu organicky - (viděli jsme na vlastní oči a cítili vlastním nosem), jsme viděli vše okolo sběru a zpracování čaje. Zručné sběračky neuvěřitelně rychlými pohyby prstů trhaly lístky čaje. Staří i mladí sváželi mopedy čaj ve velkých koších do výkupu. Moře zelených lístků ve sběrných vanách vytvářelo úžasný pocit euforie. V továrně na zpracování čaje se u většiny čajů Meng Ding zastavuje oxidace napařováním, tedy podobně jako u japonských čajů. Do Japonska také většina sklizně putuje. Čaj, který projde celou procedurou zpracování, je za několik málo hodin již naložen na nákladních autech, která odjíždí ke konkrétním odběratelům.

Z města Cheng-du jsme se vlakem dále přemístili do jednoho z nejstarších čínských měst, do 3000 let starého města Xi-án v provincii Shaan-xi. V Chengdu naše putování za čajem skončilo. Nyní jsme se věnovali zajímavé čínské kultuře a dějinám. Starobylé město Xi-án nám k tomu dalo mnoho příležitostí. Navštívili jsme továrnu na zpracování nefritu a slavnou terakotovou armádu, hrobky mingských panovníků a další.

Z města Xi-án jsme se přesunuli vlakem zpět do Pekingu. Po zhlédnutí významných památek jako Zakázané město,Velká čínská zeď a Letní palác, jsme ukončili naše putování za čajem a Čínou, které trvalo 21 dní.

Čajová škola – testování zeleného čaje Dračí studna. Test se provádí ve sklenicích bez víček. Zakrytí čaje víčkem způsobí změnu barvy čaje. Sklenice s čajem úplně vpravo – všimněte si jiné barvy listu, znamená to, že zastavení oxidace bylo provedeno předčasně.

Hory Wu-i. Výrazná červená barva hlíny je typická pro hory Wu-i a podílí se na specifické chuti útesových oolongů.

Šest (dnem i nocí střežených) 360 let starých čajovníků Da Hong Pao v horách Wu-i.

Závěrečná fáze zpracování útesových oolongů. Kouř ze žhavého popela pod koši prostupuje čajem a dodává mu specifickou chuť.

Plantáž v horách Meng Ding.

Žluté čtverce jsou natřeny lepidlem a lákají hmyz.

Sběr tipsového čaje je náročný na zručnost.

Zastavení oxidace čaje metodou napařování. Tento krok je typický pro zpracování čaje Meng Ding.

Na návštěvě v rodinné čajovně Cha Jia Fu v Pekingu.

Návštěva u čajového mistra a vyhlášeného učitele, který se specializuje na Pu Erh a yixingskou keramiku.

Světlá konvička vpravo je před vypálením a po vypálení se zmenší viz. konvičky vlevo.